dijous, 29 de setembre del 2011

HV 9/4: L'Altra


Van acabant les HV. Aquest cop una història molt ben construïda —com no podia ser d’altra manera— per la Carme Rosanas, el Monyofiné, L’Avi i en Carles Mulet. A partir de l’inici intranscendent del conte de “Estimada Loreto”, de l’Ofèlia Drac del llibre Negre i consentida (ed. Laia, col. El Mirall. Barcelona, 1983)  es continua amb una escena quotidiana, un desig acomplert, un trencament inesperat i un final sorprenent. Vaja, pura literatura veïnal 2.0. Llegiu i jutgeu!

_____________________


L'Altra


“A mig pujar l’escala fosca Loreto reconegué la fressa de la portera amb els pots de la brossa al replà superior.
—Bona nit, senyora Lola —que li diu quan hi passa pel davant. Si s’espera un moment li trauré la meva; avui és poca cosa.
—Sempre tocatardana —remuga la portera. Però Loreto no l’havia sentida perquè ja era dins de la pis camí de la cuina.”


La Loreto, s’afanyà, a buscar la seva bossa, per no fer esperar la senyora Lola. Va sortir somrient i l’hi va acostar  fins al segon graó, quan la portera ja anava a baixar al pis de sota. Sense deixar de somriure va tornar a entrar, pensant “Pobra senyora Lola... Haver de carregar escombraries escales avall... Ella sí que necessitaria un ascensor! Però com enquibir un ascensor en aquesta escala tan estreta?” A la Loreto la portera li queia bé. Era rondinaire cosa de no dir, això sí! Però la Loreto la justificava sempre: amb una vida tan difícil, com mantenir el bon humor?

En canvi ella, se sentia afortunada,  i avui més que mai. Quin dia més bonic que havia tingut, tot havia estat perfecte: la feina, la trobada, el dinar... A més, la seva empresa havia evitat la fallida. La multinacional francesa havia confirmat la compra, tot mantenint els llocs de treball i les categories professionals. El dinar amb el comitè de fusió (es resistien a dir-li “d’absorció”) ho va confirmar: tot estava salvat. Estava tan contenta que va trencar la seua promesa i el va buscar —no gosava ni pensar-li el nom. “Vine, tinc ganes de tu”. Ell, en Fèlix, li va respondre l’email amb una cridada al mòbil:

—Ja no tens llàstima per la meua dona?
—Si tu no li’n tens, no li’n vaig a tindre jo. Anirem a ma casa?
—Ja no li tens por a la teua portera?
—Si li trac la bossa de fem abans que cride a la porta, no ens molestarà.

Recordava la conversa asseguda al llit mentre se’l mirava com es vestia.

—Quan ens tornarem a veure?
—No sé; me’n vaig de viatge. He de veure uns clients a París –digué vagament.
—França? Quina casualitat. Jo ara viatjaré sovint a França. Podríem fer algun viatge junts!

L’emoció d’Ella contrastava amb l’apatia d’Ell, però aquest no se n’adonava.

En Fèlix li va fer un petó desganat, de compromís i va marxar. La Loreto es va col·locar els auriculars del reproductor de música mentre es dirigia a la cambra de bany, per omplir la banyera d’aigua tèbia i regalar-se una estona de relax. Amb la tebior de l’aigua i la música suau, es va quedar adormida, per això no va poder escoltar el terrabastall que es va produir a l’escala.

L’endemà al matí, mentre baixava, va escoltar un brogit inhabitual. En arribar a l’entrada es va trobar a la senyora Lola acompanyada d’unes veïnes i tres mossos d’esquadra.

—Ha passat alguna cosa, senyora Lola?
—Que no has sentit res aquesta nit?
—No, m’he quedat dormida amb el reproductor de música
—Ai, nena, quina desgràcia...! Quina desgràcia...! Pobre xicot...!
—Pobre xicot? Qui?
—Un noi que baixava corre-cuita per l’escala... Maleïda escala... Sempre he dit que amb tan poca llum un dia tindríem un disgust i vés, ja l’hem tingut
—Però, què ha passat?
—Que amb les presses, no ha vist la bossa d’escombraries que el senyor Octavi havia deixat al replà, ha ensopegat i ha caigut escala avall... No s’ha pogut fer res, s’ha trencat el coll...

La Loreto, amb un fil de veu, va preguntar:

—Era algun veí?
—No, un desconegut.


El fet que el desafortunat hagués trobat la mort amb el cos encara impregnat de l’olor del seu li va semblar a Loreto una raó indefugible per assistir al funeral d’aquell amant tan fugisserament retrobat. Al tanatori no hi havia massa gent. Quan Loreto va arribar, la cerimònia d’acomiadament ja havia començat. Un home, que semblava bon coneixedor del difunt, en feia la lloança; tenia un lleu accent francès. En veure com la dona endolada li feia un esguard esbiaixat, va pensar que havia de ser l’esposa del Fèlix, i no va dubtar que n’estava al cap de la canya de “la seua història”, i que només pressentir-la ja havia sabut que ella era “l’Altra”.

Al cementiri el grup ja era migrat. La dona elegant i endolada que presidia el soterrament va tornar a dirigir un ràpid llambreig a la Loreto. Les dues mirades convingueren que “n’havien de parlar”. Trobaren una tauleta enretirada al cafè “La darrera estació”. Parlaven i s’escoltaven, però semblaven com èbries, endinsades a la vegada en elles mateixes. La Loreto s’anava commocionant així com veia en l’altra les faccions, els gestos, les paraules..., que més li havien agradat de l’amant mort. Va pensar que això de les parelles que, amb la convivència, van assemblant-se més i més, és cosa ben coneguda.

Però després va pensar que el que passava realment era que a la fi es trobava amb l’original; que el Fèlix no havia estat més que la còpia de la seva dona. I va pensar que també l’Altra trobaria ara en Ella els trets que havia vist reflectits en Fèlix, justament aquells que més li agradaven...

I abans de deixar de pensar, encara li va venir al cap la dita que li havia dit la senyora Lola que deien al poble de la seva mare: “El muerto al hoyo y la viva al bollo!”
            

© Carme Rosanas, Monyofiné, L’Avi i Carles Mulet (setembre 2011)

dijous, 15 de setembre del 2011

El primer Renga veïnal

Ha costat, però ha sortit... Després d'un estiu que encara sembla que es vulgui allargar inexorablement, el Primer Renga veïnal ha assolit el seu darrer objectiu, que era rebre el seu darrer vers. Tenim un altre poema conjunt a la butxaca!

No s'ha allargat per aquest darrer vers, si no per tot el retard acumulat al llarg de l'estiu (la platja, la muntanya, els viatges, els kiquis,  les festes majors, ...ja se sap...). Però bé està el que bé acaba. Això sí: sou tots una colla d'encesos passionals, a qual més excels. Perquè mira que ens ha quedat líric, el noi... (entre parèntesi, s'indica l'autor/a de cada vers).

I ara a esperar la finalització de les Històries veïnals pendents de la novena tongada. En tenim tres i en falten tres. 

I després, ja veurem si en teniu (tinc) ganes de més...

El primer Renga veïnal

1. Hi ha mirades que omplen paisatges i silencis que encenen dreceres (elveidedalt)
2. però sovint les deixem morir en el secret hermètic de les ànimes (xurri)
3. en la saviesa dels cors, cansats de tant apedaçar sentiments. (violette)
4. Sempre hi ha un nou esguard per fluir conjuntament amb el silenci (carme rosanas)
5. i una llum que il·lumina el bell camí de les paraules i desitjos (eli)
6. malgrat esquinçar els vells records que ens omplen de melangia. (llum de dona)
7.A voltes estenem l'ànima, amb embolcall d'esperança (arare)
8. d'altres, la desem dins del racó més amagat del nostre cor per no ser ferits (zel)
9. i algunes la fem sortir a passeig, cridant, jugant i rient per distreure'ns de les penes. (laurat.marcel)

10. Hi ha dreceres que atreuen mirades i paisatges que evoquen silencis (puji)
11. Però el secret és saber triar el camí que et marca la teva ànima (robertinhos)
12. i tanmateix descobrir el viatge, que neix del silenci dels somnis, tenyint la vida de color. (fons d'armari)
13. Hi ha insinuacions que dibuixen esperances i melangies a la vegada (té la mà maria)
14. i d’elles en surten històries noves, forjades amb mirades intenses (srta. tiquismiquis)
15. com la d'aquella dona amb el cabell enreixat que era lliure i no la vaig saber empresonar (el paseante)
16. i ara em sura endins d'un record que no vaig viure (nausica)
17. el record d'una vida que no vaig viure al triar en aquella cruïlla vital el camí fàcil (monyofiné)
18. la por va triar per mi i em va allunyar de descobrir nous paratges, tancant la malesa nous camins. (ricderiure)

19. Vaig recollir l'anima, vaig plegar veles, i vaig romandre al buit (pratinsky)
20.Hi ha buits que sempre són a temps d'omplir-se, nosaltres decidim quan (khalina)
21. i un cop decidits i encaminats, els colors de la vida es multipliquen (filadora)
22. es barregen, es difuminen, com focs d'artifici, espurnes fugisseres (la meva perdició)
23. mentre les busques del rellotge corren inexorables fent-nos cada segon més vells (l'avi)
24. i més suficientment savis per eclosionar i congelar les tenebres (cèlia)
25. més preparats per desitjar i estimar, per prendre les nostres pròpies regnes i, finalment, viure. (yáiza)

dilluns, 12 de setembre del 2011

HV 9/3: Bústies

Van caient les Històries veïnals pendents. Aquesta començava prou bé, però no sé per quin estrany subterfugi ha derivat en un triangle amorós en el qual, algú n’ha sortit malparat. Ben malparat. Que consti que jo no n’he estat l’instigador. Els culpables del complot veïnal han estat, per ordre d’aparició, la suggerent Xurri, en mestre Puji, la ponderada Llum de dona i l’ínclit Robertinhos. En fi, quatre ments perverses que deixa’ls anar sols pel replà... Qualsevol semblança amb la realitat deu ser un desig volgut, obscur i inconfessable.

L’inic del conte correspon a un relat de Màrius Serra, darrerament de moda pel seu aforisme “Català a l’atac”, intitulat “Rip per Van Winckle”, inclòs al llibre Contagi, Ed. Columna. Barcelona, 1992; p.119. Si ho sabés...
 __________________________

Bústies

 imatge exterta del blog RePresentació

L’Oriol va encetar a la primera la clau al pany. Feia hores que no bevia. Havia marxat eufòric de despatx dijous a les sis de al tarda i tornava ara, vençut i feliç, a les vuit del vespre del diumenge. Tres dies de festa grossa. Esperà fins que la porta del carrer tornà a lloc i , a mig vestíbul, una obsessió rutinària el feu ajupir-se. Les bústies i la seva eterna passió per la literatura epistolar.

L’Oriol segrestava cartes.

Quan hi pensava, la paraula robar li semblava massa forta; no era la seva intenció interposar-se entre el remitent i el destinatari, només volia tafanejar i, de fet, sempre les tornava al seu receptor genuí. Tractava les cartes amb molta cura, les obria amb totes les precaucions i les tornava a tancar amb traça. Es pot dir que la seva tafaneria quedava completament dissimulada, i només retardava un mica l’arribada de notícies, invitacions, notificacions, declaracions o peticions als ulls del seu legítim propietari.

Res l’emocionava més que un sobre amb l’adreça manuscrita i aquella mida i gruix que anticipaven un contingut personal, dos o tres folis plens de cal·ligrafia variable on es desglossaven emocions humanes íntimament redactades en soledat. En ocasions hi havia premi gros i podia llegir apassionades cartes d’amor, o trencaments covards que no gosaven afrontar el risc de la confrontació, o drames lacrimògens de parents llunyans que després d’anys d’absència de cop reeixien per demanar diners. Potser hi trobaria una fotografia, un pètal, una entrada, un bitllet, un record...

El mal funcionament de correus i la generalització d’internet havien gairebé eliminat l’arribada d’aquest tipus de cartes, però encara, de tant en tant... Per això, cada cop que veia una bústia no podia deixar de mirar-hi, per si de cas... I si...?

Aquell diumenge s’apropà a les bústies amb poca fe, no era dia ni eren hores de trobar-hi res de particular, però...; i si...?

S’apropà a la bústia del veí de dalt, aquell que sempre anava com despistat, i... premi! Un sobre groc, gros, semblava que duia l’adreça escrita amb rotulador negre gruixut. No es veia prou. Allargà la mà i l’introduí per la boca de la bústia, per tal d’arribar a la peça d’alumini que la tancava, tan fàcil d’obrir... Llavors va sentir el soroll inequívoc d’unes claus que estaven a punt d’obrir el portal...

Ràpidament va treure la mà de la ranura, i tot i que no havia arribat a obrir la bústia ni a agafar la carta, i per tant, tècnicament, encara no havia fet res de dolent, el va envair una onada de culpabilitat i es va esmunyir com una anguila dins el quartet dels comptadors, el pany del qual feia anys que estava espatllat, i la desídia de la comunitat de veïns havia evitat que es reparés. Va ajustar la porta darrera seu, just a temps per veure que qui creuava el llindar del portal era la seva veïna de sota. Espectacular com sempre, empenyia la porta amb vehemència, fent voleiar la melena negra i arrissada, i escampant per tot el vestíbul el seu perfum i el seu erotisme. Duia un vestit estiuenc, lleuger, de viscosa, que se li ajustava al cos i li marcava les corbes, deixant poc marge a la imaginació.

La veïna, des de sempre, tenia un poder hipnòtic sobre l'Oriol, i la ressaca d'una festa maratoniana de tres dies no l'ajudava gaire, de manera que, recolzat al marc de la porta, observava mig catatònic com ella avançava decidida cap a l'escala.

Però en passar davant la filera de bústies va dubtar, va alentir el pas i les va mirar de reüll. Semblava que seguia el seu camí, però quan ja tenia un peu sobre el primer esglaó es va aturar, va sospirar, i va recular. Va anar directa a la bústia del veí despistat, va introduir els dits buscant la peça del pany, i amb una habilitat que superava amb escreix la de l'Oriol, va obrir la portella, va prendre el sobre marró, va tornar a tancar, i va arrencar a córrer escales amunt. El que no sospitava l’Oriol era la febrosa relació que mantenien el veí de dalt i la veïna de sota ni el mercadeig que a través de les bústies s’interaccionava entre l’un i l’altra. L’Oriol d’entrada no va lligar caps.

Què caram feia la veïna posant mà a la correspondència del veí? Com podia ser que tingués aquesta habilitat tan precisa només comparada a la que ell posseïa?
L’Oriol sabia que de tant en tant el veí despistat muntava festes al seu àtic... Què dic festes, festasses! I és clar, qui no tira l’ham amb tanta veïna de bon veure?. És el que l’Oriol va pensar de primeres mentre visionava de nou la roba acolorida del vestit de la veïna pujant l’escala, esglaó a esglaó, immutable a tota percepció forània. De sobte va sentir una necessitat imperiosa de saber-ne més, de descobrir què hi havia al sobre que la veïna de sota acabava de pescar de la bústia.

Va agafar l’ascensor per no perdre temps i es va instal·lar davant del seu telescopi encarant-lo al pis de la veïna. Sempre l’observava... i habitualment no era per aquests afers, sinó per altres més luxuriosos. La va veure allà, al seu petit estudi, amb el bolso i el sobre a les mans disposada a obrir-lo. I ell amorrant-se a les lents com si li anés la vida.

Un feix de bitllets de color blau que la veïna anava apilonant damunt de la taula el va deixar absort, totalment esmaperdut i sense parpellejar. Només el so del telèfon el va treure del seu recolliment. Va dubtar si deixar per a més tard la tasca a la qual s’havia abocat amb tots els cinc sentits o respondre a aquell so impertinent. Va continuar però, contemplant allò que sense explicació semblava un miratge: els bitllets blaus acariciats per aquells dits blancs i llargs de la veïna més encantadora del replà.

Va sospirar. El cap... aquella maleïda ressaca li passava factura de nou. Va anar al bany i es va prendre una aspirina. Ràpidament va tornar cap al telescopi. Ja no es veia la veïna, però els papers blaus havien estat disposats de dos en dos sobre la taula.  Tot confós va decidir baixar a les bústies. Va mirar la bústia del veí despistat i la veïna, però estaven buides.

Mai en tota la seva vida d’espia de correus havia estat tan neguitós. Què hi deia a la carta? Va decidir demanar una setmana de baixa al·legant malaltia comuna per a esbrinar què succeïa entre aquells dos veïns. Els seus dies transcorrerien de les bústies al telescopi.

Sorprès, un dels dies va veure com la veïna es seia a la taula –com estava la veïna!!! – i introduïa en un sobre els paperets i un paper. Va tornar a aparèixer vestida de carrer, va agafar el sobre i va desaparèixer. Aquest era el seu moment. Ràpidament es va vestir i va sortir cap a les bústies. No hi havia cap moviment, però va amagar-se una estona a la sala de comptadors. Quan estava segur que ningú el sorprendria, va anar cap a la bústia del veí despistat. Allí no hi havia res. Una mica desencantat, va decidir mirar la bústia de la veïna. Bingo! Allí hi havia la carta. Va dubtar una estona però finalment va agafar-la. Al arribar al pis la va obrir. Els paperets tenien noms estranys: “Fra Miquel”, “Rateta Mikey”, “Arare” i altres mots sense sentit. Un xic corprès va esperar trobar més pistes a la carta escrita,

Veí,

Carallot, malgrat que el darrer cop que vam estar junts no t’acabés de funcionar el teu petit aparell, no vol dir que siguis homosexual i ho tinguis que provar amb el Paseante. Fixa’t que fins i tot al Pelè li passa! Demana consell a un especialista.

Ja he fet les parelles. Si vols les discutim aquest vespre, a casa meva, a les 9 h. No cal que portis res. Tampoc de roba interior.

Sempre teva,

Violette

PD: Em sembla que el veí aquell tan estrafolari, el Puji crec que es diu, estava furgant les bústies.

Espantat i avergonyit sentint-se descobert, va deixar caure la carta, sense adonar-se que es tacava amb l’oli que li havia regalimat quan dinava pa amb tomàquet. Va recollir-ho tot ràpidament, va desar la carta i els bitllets blaus dins el sobre, va tancar-ho i va anar corrents a introduir la carta a la bústia de la veïna. Acte seguit, va amagar-se a la sala de comptadors, des d’on al cap d’unes hores d’espera va poder veure com el veí despistat obria maldestrament la bústia de la femme fatale i se’n duia la carta.

A les 9 h, des del telescopi, va veure com el veí despistat entrava al pis de la Violette. Ella estava seductora, en canvi el veí semblava més preocupat per la carta que a mirar-li l’escot. Semblava que estaven discutint d’alguna cosa. De cop van mirar cap al seu pis. Espantat va retrocedir. L’haurien vist? Quan es va tranquil·litzar i va recopilar el suficient valor, va tornar al telescopi. Res. Ja no hi havia ningú.

Els dies següents no va haver-hi correspondència i tampoc es va creuar amb els implicats.

De sobte una nit va sentir soroll a casa. En aixecar-se va trobar una nota a la taula. “Si parles, et matem”. Tan sols va tenir temps a sentir l’aroma suau del nou perfum de Dior, una mà que l’agafava pel coll i el tall fred del ganivet que li segava el coll i la vida. Les darreres paraules que va sentir van ser “Veí, ara podem seguir amb el pla”.

No van trobar el cadàver fins passat uns dies, quan la empresa va enviar-li un burofax amb l’anunci de l’acomiadament.

Al cap d’unes setmanes, el veí despistat i la femme fatale organitzaven una festassa al terrat amb les persones més influents del país. Els van anar assignant els noms estranys que el Puji havia vist al interceptar la carta. Segurs de que ningú s’interposava als seus plans, pensaven eliminar a tot aquell que no acceptés subordinar-se a les seves ordres i desitjos. No havien comptat que interceptar cartes alienes no era l’única afició del veí que havien assassinat. També les fotocopiava! I degut a aquest fet, ja feia temps que estaven sent espiats per una unitat de la policia. Quan es disposaven a executar tot allò que havien tramat, la policia els va caure a sobre, detenint a la femme fatale, el veí despistat i al Paseante, de qui la policia sospitava que era responsable d’haver assassinat a dues persones per ordre del veí despistat.

No es va poder acabar d’esbrinar quin era exactament el pla que tenien per aquella nit. La femme fatale deia que era crear un blog comú, el veí fer una orgia i el Paseante fer una teràpia contra la impotència del veí. Tampoc es va poder aclarir qui era el líder. La dona afirmava que tots tres i els altres dos tan sols deien que per descomptat no era l’altre. Finalment tots tres van ser acusats d’assassinat i complot gràcies a les proves trobades a casa del veí mort.

L’edifici va quedar commocionat, amb tot de veïns i veïnes totalment espantats i repetint que “semblaven tant normals”. Però la vida continua i al cap d’una setmana la normalitat havia tornat a l’escala i els veïns només parlaven de la nova operació de pits de la Ariadna Altra.  Al cap d’un any, el fet sol era recordat a les converses d’àvies, on alguna afirmava que el veí despistat tenia una pinta bastant estranya, que s’entenia amb els altres dos acusats i/o que l’havien vist vestit de Rompetechos al replà.

La vida, com les cartes, té aquesta màgia efímera. Des del moment que es reben comencen a ser oblidades..., i al cap del temps, gairebé ningú les recorda. I encara menys si no són seves.


©  Xurri, Puji, Llum de dona i Robertinhos (setembre 2011)